Aloitan kaukaa, ekumeenisesta liikkeestä. Sen syntyhistoria juontaa 1850-luvulle, mutta varsinaisen läpimurron se sai vasta 1970-luvulla. Miksi vasta 1970 luvulla? Siis 1970 vuotta se oli piilossa, kukaan ei kaivannut sitä. Syynä oli varmaan kylmä sota ja se ajoi eri tunnustuskuntia yhteen enemmän ja enemmän. Myöhemmin Suomessa 1980 luvulla Vapaakirkko ja Luterilainen kirkko aloittivat kahdenkeskiset neuvottelut, jotta he ymmärtäisivät toisiaan paremmin. Sitten samat neuvottelut ovat koskeneet helluntaiherätystä, baptisteja sekä Adventtikirkkoa. Ekumeeniseen liikkeen pääsanoma on ollut, että he yhtä olisivat. (Jeesuksen viimeinen puhe opetuslapsille)
Vuosituhannen vaihteessa ekumeeninen työ on levinnyt eri järjestöjen kautta kaikkialle maailmaan ja nykyisen paavin aikana vuoropuhelut on käyty islamilaisten sekä juutalaisten kesken. Mukaan samaan allianssiin on liitetty hindut, bahai-uskovat ja melkein mihin tahansa uskovat. Tämä allianssi järjestää jatkuvasti erilaisia tapahtumia ympäri maailmaa ja heillä on monet kansainväliset nettisivut.
Yhtenä suurena yhdistävänä tekijänä on eri uskontojen vuoropuhelussa, on ollut Jerusalem ja sinne pystytettävä ”kolmas temppeli”, kaikkien uskontojen yhteinen temppeli. Tämä ekumeeninen liike julistaa, että meillä kaikilla on sama jumala. Siis kristityillä, islamisteilla, hindulaisilla jne on sama jumala. Profeetta Sakarja ennustaa Jerusalemin tulevan aikojen lopussa unimaljaksi ja kuormakiveksi kaikille kansoille. Sakarjan 12. luku alkaa sanoilla ”Ennustus Israelista”. Hämmentävää ennustuksessa on se tosiasia, että profeetta Sakarjan kirjan kirjoittamisajankohdasta (noin 520-470 eKr.) lähtien vasta meidän päivinämme on vuodesta 1948 alkaen ollut olemassa Israel-niminen juutalaisvaltio, minkä pääkaupunkina on Jerusalem. Jerusalem tulee olemaan siis tärkeässä roolissa ja Jerusalem kulminoituu yhteen paikkaan, Temppelivuoreen.
Kesäkuun (2019) alussa heräsin keskellä yötä ja minulta kysyttiin: mikä oli Juudas Iskariotin synti. Miksi hän voi myydä Jeesuksen rahasta? En löytänyt yöllä vastausta vaan jatkoin uniani. Aamulla kysyin Herralta, kerro minulle. Ja vastauksia tuli kuin saavista kaatamalla: Juudas voi myydä Jeesuksen, koska hän ei enää uskonut, että Jeesus on Messias, Hän on se joka on tuleva, Hän on Jumalan Poika, Hän on syntiemme sovittaja… Itse asiassa kun luet kaikkia evankeliumeja löydät kysymykset kaikilta tuomioon osallistuneilta: oletko Sinä Jumalan Poika, Oletko Messias jne. Ja itse asiassa Johannes Kastaja oli kysynyt sitä samaa jo aiemmin Jeesukselta. Ennen kuin Johannes kastoi Jeesuksen hän totesi, että katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin. Ja kun luin evankeliumeja huomasin myös miehen nimeltä Barabbas. Hänen nimensä on Bar Ab Bas eli suomeksi miehen, isän poika. Kun siis Jeesusta tuomittiin, vastakkain oli Jumalan Poika Jeesus, (Pilatus kysyi sitä haluatteko Hänet) vai Barabbaan. Isän, miehen poika vapautettiin, mutta Jumalan Poika ristiinnaulittiin.
Tuo ”kolmas temppeli” ja sen rakentaminen on hyvin pitkällä. Kaikki, tai melkein kaikki, temppelissä tarvittavat esineet ovat valmiina, leeviläisiä on koulutettu suorittamaan uhreja. Saudi-Arabian prinssi ”Muhammad Bin Salman” ja Jordanian kuningas Abdullah II ovat linkkinä islamilaisessa maailmassa ja juutalaisten puolelta Rabbi Yehuda Click iloitsee siitä, että saa murhayrityksen jälkeen kierrellä ympäri maailmaa (mm Helsingissä) ja olla kertomassa, kuinka temppeli hanke edistyy. Hän kutsuu koko ajan ihmisiä rukoilemaan Temppelivuorelle, jotta temppeli saadaan rakennetuksi. Yhdysvalloissa on iso liike nimeltään krislam, jossa uskovat ja islaminuskoiset yhdessä rukoilevat samaa jumalaa ja julistavat pääsevänsä samaan taivaaseen. Suomessa ja kaikkialla muuallakin järjestetään johtajuuskoulutusta GLS, jonka opin juuressa ovat New Age, feminismi (wicca-noituus), vapaamuurarius sekä hindulaiset uskonnot, enkelioppaat jne jne. Tätä siis ekumeeninen liike haluaa; kouluttaa kristittyjä, jotta he yhtä olisivat ja rakentaa kaikkien jumalien yhteistä temppeliä… että he yhtä olisivat. Kolmas temppeli=kaikkien uskontojen yhteinen temppeli, josta puuttuu Jeesus.
Mennään nyt sitten temppeliin. Kun Jeesusta tuomittiin, fariseukset syyttivät Jeesusta, että Hän on luvannut rakentaa hajotetun temppelin uudestaan kolmessa päivässä. Johanneksen evankeliumissa Jeesus vastaa, että hajottakaa tämä temppeli (naos kreikan kielellä) ja minä sen kolmessa päivässä rakennan. Ja Johannes jatkaa, että Hän tarkoitti ruumiinsa temppeliä (naos). Toiset puhuivat temppelistä (hierakos) rakennuksena ja Hän ruumiina. Raamattu sanoo: te olette Jumalan temppeli (naos) ja että Jumalan Henki asuu teissä. Muistellaan vielä hiukan Danielin kirjaa. Hän kirjoittaa, kun näette hävityksen kauhistuksen asetettavan temppeliin, alkaa vaikeat ajat. Jeesus viittaa samaan kohtaan ja muistuttaa, että lukija huomatkoon tämän. Kun se seisoo pyhässä paikassa, pitää Juudessa asuvien paeta. Luuletteko, että Jeesus on kiinnostunut vain kivikasa-temppelistä vai sydämestämme. Kummassa hän asuu: kivikasassa vai sydämessämme. Tämä ”kolmannen temppelin” rakentamishanke pyrkii siihen, että sydämemme temppelistä poistetaan Jeesus ja sen jälkeen olemme valmiita Juudaksen tavoin myymään Jeesuksen. Rakennushanke pyrkii vaihtamaan uskomme Jeesukseen.
Miksi olet kristitty?
Ymmärtäkää tämä: ihmiset olivat Jeesuksen opetuslapsia siihen aikaan useista eri syistä. Esimerkiksi Jaakobin ja Johanneksen äiti luuli, että he olivat pääsemässä mukaan uuden kuningaskunnan alkuun, ja pyysi, että hänen pojillensa annettaisiin auktoriteettiasemat kuningaskunnassa Jeesuksen oikealla ja vasemmalla puolella. Ihmiset Joh. 6 -luvussa saivat vatsansa täyteen ja ajattelivat Jeesuksen antavan heille helpon elämän ylenpalttisuudessa.
Nykypäivänäkin on ihmisiä, jotka ovat kristittyjä useista taka-ajatuksista johtuen samoin kuin Johanneksen evankeliumin 6 -luvussa – koska Jeesus täyttää heidän lihalliset halunsa. Rahaa, omaisuutta, asemaa – kristillinen maailmamme on täynnä Joh. 6 -luvun ihmisiä, jotka eivät olleet uskovia niiden ihmeiden vuoksi, joita Hän oli tehnyt heidän elämissään, ihmeiden, jotka suuntaavat heidät Hänen Herruuteensa rakastamaan Häntä yksinkertaisesti siksi, että Hän on Herra, Messias, Jumalan poika, vaan koska Hän täyttää heidän fyysiset tai lihalliset tarpeensa. Hänen vastauksensa siihen, mitä heidän tulisi tehdä, on sama nyt kun silloinkin: yksinkertaisesti (puhtaasti) uskokaa.
Joh. 6-luvussa Jeesus sanoi, että Mooses antoi heille leipää taivaasta, mutta että Hän itse oli totinen leipä taivaasta ja että jos he haluavat ikuisen elämän, heidän olisi syötävä Hänen lihansa ja juotava Hänen verensä. Jos he uskoivat Häneen ruoan ja materiaalisten asioiden vuoksi, he olisivat kuulleet Hänen kehottavan heitä kannibalismiin. Jos he seurasivat Häntä puhtaista motiiveista, vaikka eivät olisi ymmärtäneetkään, heidän motiiviensa puhtaus olisi saanut heidät jatkamaan Hänen seuraamistaan.
Tämä tapahtuu juuri nyt Kristuksen ruumiissa. Juuri nyt Herra pyytää kristittyjä olemaan valitsematta rakkautta maailmaa kohtaan vaan arvioimaan pikemminkin itseään: miksi he ovat kristittyjä, miksi he seuraavat Jeesusta. Tätä tapahtuu sydämissämme, näkymättömässä; tahdonko seurata Jeesusta vai onko joku toinen.
Lopun aikoihin kuuluu kolmas temppeli, sodat, vaino, luonnonmullistukset….
No mennään eteenpäin. Lopun ajoista meillä on satoja eri tulkintoja ja on olemassa valtavan iso harhaoppi, että Jeesus tulee kahdesti, ekaksi tempaamaan uskovat ja sitten uudestaan. Sellaista opetusta ei Raamatussa ole. Se on aivan puppua. Piste.
Olen viimeisten vuosien aikana tutkinut Ilmestyskirjaa, pikku profeettoja, Jeesuksen sanomia asioita maailman ja maamme johtavien asiaan perehtyneiden kanssa. Väitän siis olevani kohtuullisen hyvin kartalla. Jotta Temppelivuorelle voidaan rakentaa uusi temppeli, pitää temppelille löytää paikka. Yleisesti uskotaan, että entinen Kalliomoskeija, islamin temppeli, tulee raivata tieltä. Näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä nykyiset arkeologiset tutkimukset osoittavan kaikkein pyhimmän ja temppelin uhripaikan olevan 250-300 m pohjoiseen. Siitä todistaa myös Ilm 11:1, kohta jossa Johannesta kielletään mittaamasta pakanoille annettua pihaa. (Se toinen temppeli, joka Herodes Suuren aikana rakennettiin ja jonka roomalaiset tuhosivat vuonna 70, oli lähes 100 metriä suurempi piha-alueiltaan etelään ja pohjoiseen kuin alkuperäinen Salomonin rakentama.)
Siis rakentaminen käy näppärästi alueelle, jota ”Israel jo miehittää”. Hesekiel kertoo, kuinka Googin ja Maagogin ruhtinaitten suuhun laitetaan koukut ja heidät vedetään sotaan. Nuo Goog ja Maagog ovat turkkilaisia heimoja (ei siis venäläisiä, kuten vuosikymmenet on opetettu, löytyvät vanhasta testamentista) ja varsin hyvin tiedätte nykyisen presidentti Erdoganin haluavan perustaa kalifaatin. Nuo koukut ja rikkaudet tarkoittavat ”islamilaisten pyhiä paikkoja” (mm.Temppelivuori), jotka tulee pelastaa juutalaisten käsistä ja ne pitää saada islamilaisiin käsiin. Joulukuun 19. päivänä 2019 Brittiläisen Daily Telegraph lehden mukaan Turkissa toimivat terroristijärjestö Hamasin jäsenet ovat suunnitelleet Temppelivuoren Uskolliset järjestön johtajan, kansanedustaja Yehuda Glickin salamurhaamista. Glickin mukaan tieto ei yllätä, koska Turkin presidentti Erdogan on jo pitkään yrittänyt lisätä vaikutusvaltaansa Itä-Jerusalemissa ja Temppelivuorella.
Kun Sanhedrin järjesti 10.12.2018 alttarin vihkimisen Jerusalemissa asettaen uudelleen voimaan ”iankaikkisen uhrin” (Korban Tamidi), niin kyseessä on esivalmistelu hetkeen, jolloin hävityksen kauhistus tulee seisomaan pyhässä paikassa. Kun ortodoksijuutalaisuus opettaa kolmannen temppelin eläinuhrien toimittavan iankaikkisen uhrin tehtävää, niin on kyse Jumalanpilkasta, sillä Herran Jeesuksen syntiuhri oli ja on kertakaikkinen ja iankaikkinen uhri syntien anteeksisaamiseksi. Kolmannen temppelin eläinuhrit ”iankaikkisena uhrina” on antikristillisen hengen tuotos, sillä antikristus (valhemessias) saattaa hyväksyä Jerusalemin kolmannen temppelin uhrit, mutta samalla julistaa olevansa jumala.
Raamatun opetuksen mukaan lopunaikana Herran Jeesuksen opetuslapset joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi Jeesuksen nimen tähden ja itse uskon, että myös antikristus lietsoo kansakuntia vihaamaan Jeesuksen opetuslapsia. Itse ymmärrän, että hävityksen kauhistus voisi olla kahdenlainen asia, en sano, että näin on varmasti. Ensiksi hävityksen kauhistus on lopunajan antikristillinen sydämen luopumus Jeesuksesta Messiaana, Jumalan Poikana, juutalaisten kuninkaana. Toiseksi antikristus menee Jerusalemiin temppeliin, julistaen olevansa kaikkien kansojen ”messias” ja ”pelastaja”. Antikristus ja antikristilliset symbolit seisovat ”pyhässä paikassa”, kun antikristus seisoo temppelissä ja antikristilliset symbolit ovat esillä temppelissä.
Itse näen ja ymmärrän antikristuksen temppeliin menemisen ja jumalaksi julistautumisen tarkoittavan kahta eri asiaa. Ensimmäiseksi antikristus eksyttää totuudesta pois eksyneet, harhautetut kristityt ja julistaa heidän sydämissään olevansa jumala, jota tulee palvoa. Toiseksi antikristus menee Jerusalemin uudelleen rakennettuun temppeliin ja siellä julistaa olevansa jumala.
Sanhedrinin jäseneltä, puhemies Hillel Weissilta kysyttiin (10.12.2018), että uskooko hän, että olemme lähes kolmannen temppelin ajassa. Hän vastasi sanoen, että kyllä ehdottomasti. Hän jatkoi sanoen, että monet islamin uskonnosta tulevat heidän luokseen ja pyytävät meitä rakentamaan temppelin. Hän sanoi, miksi? Koska temppeli on kaikkia varten, temppeli on kaikkien kansojen menestymistä varten. Hän sanoi myös, että uusi maailma tulee olemaan ilman negatiivisia ja kiellettyjä tunteita, kuten vihaa, kostoa ja tämä tulee olemaan (uusi maailma) rakastava, arvostava, kunnioittava, ja tämä tulee olemaan uusi maailma, niin kuin Jumala haluaa. Weissin odottamansa ”messias” ei ole kuitenkaan Jeesus, sillä hänen odottamansa messias on antikristus. Antikristus saa valheen voimalla kaikki kansat palvomaan ja kumartamaan häntä. Tämän takia antikristus tulee ”messiaana” juutalaisille, ”messiaana” petoksen ja valheen vallassa oleville ”kristityille”, ”messiaana” muslimeille, ”messiaana” kaikille valheen vallassa oleville ihmisille lopunaikana riippumatta heidän uskonnostaan ja ideologiastaan.
Aikanaan (2010 luvulla) Miri Moriah Israelista vieraili Suomessa monesti. Hän profetoi, että tulee aika, jolloin meiltä kysytään, rakastammeko Jeesusta. Jos vastaamme kyllä, otsaamme laitetaan pyssyn piippu ja laukaistaan. Hän profetoi, että Hitlerin hirmuteot olivat vasta esimakua mitä tulee tapahtumaan maailmassa. Me ollaan jo nyt nähty, mitä isis-terroristit ovat tehneet ja heidän tekonsa olivat monessa mielessä julmempia kuin Hitlerin. Jeesuksen opetuksen mukaan viimeisiä aikoina tulee paljon antikristuksia, eksyttäjiä, jotka eksyttävät, jos mahdollista myös valitut. Siksi tuo ”kolmas temppeli” palvelee tuota tarkoitusta aivan loistavasti. Sillä siihen ei mahdu Jeesusta mukaan. On vain yliluonnollinen jumala, jumala on rakkaus, hän ei halua, että kukaan hukkuu, kaikki pääsevät taivaaseen… Lähi-itään tarvitaan rauha (Googin sodan jälkeen) ja sen symbolina on tuo ”kolmas temppeli”. Kaikki sanovat rauha rauha ei mitään hätää ja sitten tapahtuu mitä Jeesus kertoi ja mitä Daniel kuvasi.
Kristilliset järjestöt osana ekumeenista liikettä ja osana kolmannen temppelin rakentamista?
Yhtenä suurena kokonaisuutena tässä ekumeenisessa liikkeessä on Eurooppaankin levinnyt ilmiö nimeltä ”Rukousaamiaiset” tai kuten meillä oli syyskuussa Suomessa Jerusalem Prayer Breakfast. Yhteistyö esim ICEJ-kanssa ja monen muun järjestön kanssa on varmaan ollut mielekäs. Mutta onko koskaan näiden järjestöjen kanssa keskustelu heidän perimmäisistä näkemyksistään ja visiosta tulevaisuudesta. Haluavatko he olla osana rakentamassa uutta temppeliä Jerusalemiin. Haluaako kristityt olla mukana rakentamassa ”kolmatta temppeliä”?
Kun itse olin siellä Helsingissä (2019) minulla oli kovat odotukset: rukousaamiainen Suomessa. Koko tilaisuus kahtena päivänä kesti noin 8-9 tuntia ja tuon yhdessäolon aikana rukoukseen käytettiin aikaa korkeintaan 30 min, puheita, puheita, puheita ja kaikkien puhujien puheet rakentuivat Vanhan Testamentin pohjalle. Miksi? Siksi, että siellä ei suoranaisesti puhuta Jeesuksesta. Siellä varottiin puhumasta suoraan juutalaisten tähden evankeliumista, tuotiin aivan uskomattomia rinnastuksia (aivan kuten edelle kerroin Joh 6 -luvun tapahtumista) Raamatusta ja ylistettiin aivan muuta kuin Jeesusta.
Kansalliset ja kansainväliset rukoustapahtumat ovat osana tätä suurta ”eksytystä”, jonka tarkoituksena on häivyttää Jeesus pois ja palvella ekumeenisen liikkeen tarkoitusta rakentaa ”kolmas temppeli” Jerusalemiin ja tehdä siitä kaikkien uskontojen temppeli. Näistä rukousaamiaisista on jo esimerkkejä mm. USAsta, jossa puhujiksi kelpuutetaan kaikkien uskontojen edustajat, ekumenian tähden. Katolinen kirkko ja sen paavi sekä kardinaalit ovat avainasemassa. Jos olet pannut merkille nykyinen paavi ”lieventää” perinteisiä opetuksia ja rakentaa näin siltaa muihin uskontoihin.
Katolinen kirkko on vaatinut osana Israelin ”rauhanprosessia”, kuinka muutamat Israelin pyhät paikat tulisi asettaa Vatikaanin valvonnan alaisuuteen. Näitä paikkoja olisivat muun muassa Siionin vuoren yläsalin huone (viimeisen Herran aterian paikka – kuningas Daavidin hautapaikka), Getsemanen puutarha ja öljymäen alueita. Vatikaanin opetuksen mukaan ”Jerusalem muureineen on kolmen uskonnon pyhä paikka ja ihmiskunnan perintö, jonka tähden alueen pyhä ja ainutlaatuinen olemus tulee turvata ja se voidaan tehdä vain erityisen kansainvälisen statuksen turvaamana”. Vatikaani on esittänyt vetoomuksen Euroopan Unionille ja Yhdysvalloille, että Jerusalemin heprealaistaminen tulisi lopettaa eli kaupunki tulee jakaa ja palestiinalaisille tulee antaa oma valtio. Siksi Vatikaani haluaa itselleen Jerusalemin vanhan kaupungin alueita. Vatikaani ei ole itseasiassa koskaan halunnut juutalaisten saavan Israelin maata haltuunsa, koska Vatikaani on aina halunnut Jerusalemin pyhät paikat itsensä omistukseen ja haltuun (mm. ristiretkisodat). Vatikaani on sanonut aikaisemmin, ettei Jerusalemiin voi rakentaa temppeliä, koska se ajatteli siten menettävänsä Jerusalemin kokonaan juutalaisille. Nyt kun olemme siinä historian vaiheessa, että juutalaiset suunnittelevat temppelin rakentamista, niin Vatikaani ei halua, että se olisi yksin juutalaisten temppeli ja haluaa olla mukana siinä ja kontrolloida, ettei se olisi yksistään juutalaisten temppeli. Vatikaani haluaa olla mukana kolmannen temppelin rakentamisessa tai sen kontrolloimisessa.